بررسی عوامل موثر بر مصرف آب خانگی با استفاده از نرم افزار Spss در مطالعه موردی شهر مشهد |
|
چکیده:هدفآب یک کالای با ارزش و بی بدیل در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورهاست. آب نقش مهمی در زنجیره ارزش اقتصادی دارد. تعیین تقاضای آب شهری و مدیریت مصرف بسته به: زمان مکان که مهمترین رکن برنامه ریزی شهری در حوزه آب است. اجرای تکنیک های مناسب مدیریت تقاضا از جمله کاهش تقاضا و مصرف و کاهش تلفات آب به کارگیری روش های جدید و بهینه سازی توزیع آب از همه مهمتر ارتقای آگاهی عمومی و اتخاذ قوانین بازدارنده و افزایش تعرفه آب. مشترکین ویژه می توانند الگوی مصرف آب خانگی را تا حد زیادی بهبود بخشند. مساله پژوهشآب یک کالای با ارزش و بی بدیل در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورهاست. آب در زنجیره ارزش اقتصادی نقش بسیار مهمی دارد. روش تحقیقدر مطالعه اول الگوی مصرف مشخص شد. بر اساس تحقیقات میدانی مشخص شد که میانگین میزان مصرف برای گروه اول ناراضی برای نرم افزار spss 123.7 و برای گروه دوم 173.23 است. تحلیل آماری داده هابه این معنی است که میزان رضایت از اثر مصرف آب خانگی چشمی در حال استفاده است و با رضایت بیشتر می شود. برآورد می شود که 56 درصد از کیفیت نسبی آب از قیمت آب رضایت داشته باشد و 46 درصد از این کیفیت پایین است. با توجه به اینکه ضریب sig در spss 0.393 است، پس بین دو متغیر سطح درآمد و میزان مصرف هر فرد رابطه معناداری وجود ندارد. نتیجه گیریبنابراین با توجه به نتیجه، پارامتر سطح درآمد وجود ندارد. اثیر قابل توجهی بر مصرف خانوار دارد. با توجه به اینکه ضریب sig در نتایج spss 491/0 بود، بنابراین پارامتر سن تأثیر معنیداری بر مصرف خانوار ندارد. با توجه به اینکه ضریب در اینجا 0.456 است، بین دو متغیر تحصیلات و میانگین مصرف هر فرد رابطه معناداری وجود ندارد. رابطه بین تعداد خانوار و میزان مصرف هر فرد با در نظر گرفتن ضریب sig 0.078 که بسیار نزدیک به 0.05 است تعیین می شود. بنابراین نتیجه میگیریم که رابطه ما بین تعداد خانوار معنیدار است و با توجه به رابطه بهدستآمده با افزایش جمعیت خانوار، میانگین مصرف هر نفر کاهش مییابد. به عبارت دیگر، با اضافه شدن هر نفر به خانواده، میزان 12.697 لیتر کمتر از میانگین مصرف هر یک از افراد خانواده است، بنابراین با افزایش مصرف خانوارها کاهش می یابد. |
|
واژگان کلیدی:
قیمت گذاری، تعرفه آب، مصرف آب خانگی، الگوی مصرف، مصرف خانوار، برآورد هزینه. |
دیدگاهتان را بنویسید