ظهور تفکر انتزاعی در تاریخ. رویکرد رشدی مبانی روانشناسی اجتماعی-تاریخی روسیه را روشن می کند |
|
چکیده:بیان مسالهمطالعه تجربی لوریا در ازبکستان و قرقستان به هسته مرکزی مدرسه روانشناسی اجتماعی-تاریخی روسیه تعلق دارد. هدف این مقاله بررسی مجدد آن تحقیقات و افشای مبانی واقعی آنهاست. تمام تستهایی که لوریا در آسیای مرکزی استفاده کرده بود، از روانشناسی رشد سرچشمه میگیرد. با این حال، نه لوریا و نه پیروان او به طور کامل مبانی و پیامدهای آن تحقیق را درک نکردند، چیزی که مقاله به وضوح نشان می دهد. هدف تحقیقاین مقاله نشان میدهد که نتایج واقعاً نشان میدهد که افراد بیسواد از آسیای مرکزی نتایج آزمون منفی مشابه کودکان پیشدبستانی یا دبستانی دارند، در حالی که افراد باسواد، موارد آزمون را با موفقیت حل کردهاند. نتایج تحقیقمقاله حاضر اولاً نشان میدهد که لوریا همیشه روشن نمیکند که رویههای آزمون از روانشناسی رشد (تفکر تاریخی) سرچشمه میگیرند. ثانیاً این مطالعه نشان میدهد که لوریا نتایج آزمونهای برنده شده توسط روانشناسی کودک را ارائه نمیکند و آنها را با نتایج آزمون خود در بزرگسالان مقایسه نمیکند. ثالثاً نشان داده شده است که مواضع لوریا، کول و اسکریبنر که بر اساس آن نتایج آزمون برای نشان دادن شباهتهای بین کودکان و بزرگسالان فرهنگهای پیشامدرن مفید نیست، اشتباه است. مقاله چهارم به تشابهات بین ساختارهای شناختی انتوژنتیک و ساختارهای شناختی بزرگسالان پیشامدرن به عنوان چیزی که لوریا در واقع بدون اینکه بداند آن را ثابت کرده بود، اثبات می کند. مقاله پنجم نشان می دهد که تک تک کارهایی که لوریا از آنها استفاده کرده بود، از روانشناسی رشد سرچشمه می گیرد. این مطالعه برای اولین بار نشان می دهد که نه خود لوریا و نه مفسران بعدی او واقعاً اهمیت علمی نتایج تجربی او را درک نکرده اند. |
|
واژگان کلیدی:
مدیریت آموزشی، توسعه، دبستان کوچک، تفکر تاریخی. |
منبع:
Oesterdiekhoff, G. (2022). The Rise of Abstract Thinking in History. The Developmental Approach Illuminates the Foundations of the Russian Socio-Historical Psychology. Journal of Social Sciences, 18(1), 69-83. https://doi.org/10.3844/jssp.2022.69.83
دیدگاهتان را بنویسید