چارچوبی برای مدیریت مبتنی بر فناوری اطلاعات در برابر COVID-19 در ایران
چکیده:بیان مسالهکروناویروس 2019 (COVID-19) به عنوان یک بیماری عفونی جهانی ناشی از سندرم حاد تنفسی ویروس کرونا 2 (SARS-CoV-2) در شهر ووهان چین در 31 دسامبر 2019 ظهور کرد و از آن زمان در سراسر جهان گسترش یافته است. نگرانی اصلی در شیوع COVID-19 توانایی پاتوژن در آلوده کردن انسان و ایجاد انواع علائم بالینی و شدت است. بیماران مبتلا به COVID-19 اغلب تب، سرفه خشک، درد عضلانی، خستگی، تنگی نفس، ضعف، سفتی قفسه سینه، احتقان بینی و گلودرد را تجربه میکنند. این بیماری همه گیر به طور قابل توجهی بر جنبه های متعدد زندگی انسان از جمله سلامت عمومی، رفاه، کسب و کار، آموزش و سرگرمی تأثیر گذاشته است. زمینههمه گیری COVID-19 به یک نگرانی جهانی تبدیل شده است. ایران یکی از کشورهایی است که بیشترین آسیب را از شیوع SARS-CoV-2 گرفته است. در نتیجه، استفاده از فناوری اطلاعات (IT) کاربردهای متنوعی برای مدیریت بیماری همه گیر دارد. هدف از این مطالعه، توسعه یک چارچوب مفهومی برای پاسخگویی به همهگیری COVID-19 از طریق مدیریت فناوری اطلاعات، بر اساس بررسی ادبیات گسترده و دانش تخصصی بود. مواد و روش هاچارچوب مفهومی در سه مرحله توسعه یافته است: (1) بررسی ادبیات برای جمعآوری تجربیات عملی با کاربردهای فناوری اطلاعات برای مدیریت همهگیری کووید-19، (2) مطالعه اسناد و مقالات ایرانی که تجربه عملی ایران را در مورد COVID-19 ارائه میدهند، و (3) توسعه یک چارچوب مفهومی بر اساس مراحل قبلی و اعتبارسنجی آن از طریق رویکرد دلفی در دو دور و توسط 13 متخصص. نتایجچارچوب مفهومی پیشنهادی نشان میدهد که در طول همهگیریها، 22 نوع فنآوری مختلف برای اهداف مختلف، از جمله آموزش مجازی، هشدار اولیه، غربالگری و تشخیص سریع افراد آلوده و مدیریت دادهها استفاده شده است. این اهداف در شش دسته طبقهبندی شدند که برنامههای زیر برجسته شدند: (1) پیشگیری (M-Health، پرسشهای جستجوی اینترنتی، سلامت از راه دور، روباتیک، اینترنت اشیا (IoT)، هوش مصنوعی (AI)، دادههای بزرگ، واقعیت مجازی ( VR)، رسانه های اجتماعی)؛ (2) تشخیص (M-Health، هواپیماهای بدون سرنشین، بهداشت از راه دور، IoT، رباتیک، AI، سیستم پشتیبانی تصمیم (DSS)، پرونده الکترونیک سلامت (EHR)). (3) درمان (Telehealth، M-Health، AI، Robotic، VR، IoT)؛ (4) پیگیری (Telehealth، M-Health، VR)، (5) مدیریت و برنامه ریزی (سیستم اطلاعات جغرافیایی، M-Health، IoT، blockchain) و (6) حفاظت (IoT، AI، وسایل نقلیه رباتیک و خودکار , واقعیت افزوده (AR)). در ایران، استفاده از فناوری اطلاعات برای:
مورد تاکید قرار گرفته است. نتیجه گیریقابلیتهای فناوری اطلاعات در طول شیوع COVID-19 بسیار مهم بود. تجربه عملی نشان می دهد که جنبه های مختلف فناوری اطلاعات نادیده گرفته شده است. برای مبارزه با این بیماری همهگیر، دولت و تصمیمگیرندگان این کشور باید برنامهریزی راهبردی را در نظر بگیرند که تجارب موفق در برابر کووید-19 و پیشرفتهترین قابلیتهای فناوری اطلاعات را در خود جای دهد. |
|
واژگان کلیدی:فناوری اطلاعات، کووید-19، بیماری عفونی، شیوع، اپیدمی. |
منبع:
Asadzadeh, A., Mohammadzadeh, Z., Fathifar, Z. et al. A framework for information technology-based management against COVID-19 in Iran. BMC Public Health 22, 402 (2022). https://doi.org/10.1186/s12889-022-12781-1
دیدگاهتان را بنویسید